ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΕΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

11085728_10206345468939741_961031342_o (2)3

05 Οκτ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΕΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

11085728_10206345468939741_961031342_o (2)3Μπήκε επιτέλους η Άνοιξη! Αναγεννήθηκε ο τόπος, άνθισαν τα λουλούδια, τα πουλάκια κελαηδούν, οι πεταλουδίτσες πετάνε και εσύ… φτερνίζεσαι χωρίς σταματημό, συν το αφόρητο μπούκωμα που δεν σ’ αφήνει ν’ αναπνεύσεις, τα μάτια σου είναι κόκκινα και δακρύζουν και έχεις και μια μύτη παντζάρι. Μη μιλήσω για τα εξανθήματα που εμφανίζονται, λες και σε τσίμπησε μεταλλαγμένη γιγαντιαία σκνίπα και θες να βγάλεις το δέρμα σου από τη φαγούρα! Γελάς, ε;

Αν είσαι από τους τυχερούς που δεν παθαίνουν όλα τα παραπάνω, σου εύχομαι να μη χρειαστεί ποτέ να ανατρέξεις κάποτε εδώ, σ’ αυτές τι αράδες. Για τους υπόλοιπους ομοιοπαθείς, σας το αφιερώνω με πολύ αγάπη.

Καταρχάς, ας ξεκαθαρίσουμε τι είναι η ανοιξιάτικη αλλεργία. Αποτελεί μια αντίδραση του οργανισμού σε συγκεκριμένες ουσίες, τις λεγόμενες αλλεργιογόνες, μία εκ των οποίων είναι και η γύρη των λουλουδιών. Οι ουσίες αυτές, όταν εισέρχονται στον οργανισμό μας, προκαλούν μια σειρά αντιδράσεων και εκκρίσεων ουσιών, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν τα συμπτώματα της αλλεργίας.

Είναι φυσικά αδύνατο να αποφύγουμε παντελώς την επαφή με τη γύρη. Τα παρακάτω μέτρα, όμως, είναι δυνατό να ελαττώσουν τους κινδύνους κατά τη διάρκεια της ανθοφορίας. Οπότε:

  • ελάττωσε τις δραστηριότητες εκτός σπιτιού τις πρωινές ώρες 5.00π.μ.- 10.00π.μ., κατά τις οποίες υπάρχουν τα υψηλότερα επίπεδα γύρης
  • διατήρησε όσο το δυνατόν τα παράθυρα του σπιτιού κλειστά αυτές τις ώρες,
  • απέφυγε τα φυτά και τα λουλούδια μέσα στο σπίτι,
  • όταν είσαι μέσα σε αυτοκίνητο, να έχεις τα παράθυρα κλειστά,
  • προτίμησε για μία εκδρομή τις παραθαλάσσιες περιοχές, που χαρακτηρίζονται από μικρότερη ποσότητα γύρης,
  • πρόσεχε τις ημέρες που ο καιρός είναι ξηρός, ζεστός και έχει αέρα- αυτές οι κλιματολογικές συνθήκες ευνοούν τη διασπορά της γύρης στην ατμόσφαιρα. Αντίθετα, η βροχή περιορίζει τη γύρη και την καθηλώνει στο επίπεδο της γης.
  • απέφυγε όσο το δυνατόν κηπουρικές εργασίες, π.χ. κούρεμα γκαζόν κλπ.,
  • κράτησε τα οικιακά ζώα μακριά από το υπνοδωμάτιο
  • χρησιμοποίησε γυαλιά ηλίου αν είσαι σε ανοιχτούς χώρους.

Τα παραπάνω αφορούν το πρακτικό κομμάτι  της αντιμετώπισης. Διατροφικά; Θα μπορούσες να κάνεις κάτι;

Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, ροφήματα όπως το πράσινο τσάι, τα οποία προστατεύουν και ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, μπορούν ενδεχομένως να δράσουν προληπτικά έναντι των εποχιακών αλλεργιών. Οπότε:

  1. Εσπεριδοειδή και λαχανικά

Η βιταμίνη C και το φολικό οξύ βοηθά στην αντιμετώπιση των φλεγμονών. Το μπρόκολο, τροφή πλούσια σε βιταμίνη C, καταπραΰνει τα αλλεργικά συμπτώματα και επιπλέον βοηθά να ανοίξουν τα βουλωμένα ιγμόρεια. Μπορείς, επίσης, να καταναλώνεις πολλά πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ και λεμόνια. Ένα μεγάλο πορτοκάλι περιέχει περίπου 100mg βιταμίνης C, ενώ το μισό ενός μεγάλου γκρέιπφρουτ περιέχει περίπου 60mg. Οι ερευνητές θεωρούν πως περίπου 500mg βιταμίνης C την ημέρα, μπορεί να ανακουφίσουν τα συμπτώματα αλλεργίας.

  1. Τα μήλα

Είναι πλούσια σε κερκετίνη, ένα φλαβονοειδές με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες (το οποίο υπάρχει επίσης και στο κρεμμύδι και το σκόρδο).  Αρκετά από τα οφέλη του μήλου προέρχονται επίσης και από τη φλούδα του, που είναι γεμάτη με αντιοξειδωτικά, τις πολυφαινόλες, οι οποίες αναστέλλουν την κυτταρική βλάβη.

  1. Οι ξηροί καρποί

Αποτελούν ένα υγιεινό σνακ και είναι πλούσιοι σε μαγνήσιο και βιταμίνη Ε. Το μαγνήσιο προστατεύει από το συριγμό που συνοδεύει το άσθμα και η βιταμίνη Ε ενισχύει το ανοσοποιητικό, ενώ ταυτόχρονα προστατεύει τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν βλάβες στους ιστούς και φλεγμονές. Σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι ξηροί καρποί -φιστίκια, κάσιους, αμύγδαλα- είναι αποτελεσματικοί, ωστόσο έχουν πολλά λιπαρά, επομένως κατανάλωσέ τους υπεύθυνα και με μέτρο.

  1. Το ελαιόλαδο

Το ελαιόλαδο και συγκεκριμένα τα Ω3 λιπαρά οξέα μπορούν να ανακουφίσουν από τις επιπτώσεις της εποχιακής αλλεργίας στον οργανισμό. Μελέτη του 2007 στην Κρήτη διαπίστωσε ότι παιδιά που ακολουθούσαν τη δημοφιλή Μεσογειακή Διατροφή, που είναι πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ψάρια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς, είχαν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν αλλεργίες και συμπτώματα του άσθματος.

  1. Οι ντομάτες

Περιέχουν βιταμίνη C και το ισχυρό αντιοξειδωτικό λυκοπένιο, που βρίσκεται στη φλούδα τους. Οι ουσίες αυτές ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού κατά του άσθματος και των αναπνευστικών προβλημάτων, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, η βιταμίνη C που περιέχουν ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και αποτελεί ένα φυσικό αντισταμινικό, που καταστέλλει το οίδημα. Άλλα «φρουτώδη λαχανικά» που επίσης βοηθούν είναι οι μελιτζάνες, το αγγούρι, τα πράσινα φασόλια και τα κολοκύθια.

  1. Ο σολομός, ο τόνος και η σαρδέλα

Η συχνή κατανάλωση ψαριών πλούσιων σε Ω3 λιπαρά οξέα, μπορεί να ανακουφίσει από τα συμπτώματα της δερματίτιδας, του εκζέματος, της αρθρίτιδας, της κολίτιδας, ακόμα και του άσθματος.

  1. Η λαχανίδα και τα σέσκουλα

Αποτελούν ένα από τα καλύτερα όπλα κατά των αλλεργιών. Όπως και το μπρόκολο, είναι μέλη της οικογένειας σταυρανθών, αλλά είναι επίσης πλούσια σε καροτενοειδή, χρωστικές ουσίες που πιστεύεται ότι βοηθούν στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της αλλεργίας.

  1. Η τσουκνίδα

Περιέχει ισταμίνη, τη χημική ουσία που παράγει το σώμα μας κατά τη διάρκεια μιας αλλεργικής αντίδρασης, κι έτσι βοηθά στο να αποκτάμε ανοχή.
Εν κατακλείδι, η Μεσογειακή Διατροφή αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο να ενισχυθεί το ανοσοποιητικό  μας σύστημα και να αντιμετωπιστούν οι αλλεργίες. Βέβαια, όλα τα παραπάνω είναι χρήσιμα κυρίως προληπτικά.

Όταν η αλλεργία εμφανιστεί και ιδιαίτερα όταν είναι σε έξαρση, συνετό είναι ν’ απευθυνθείς αρχικά στο γιατρός σου ώστε να σε συμβουλεύσει και αφετέρου ν’ αποφύγεις τα τρόφιμα που έχουν χαρακτηριστική αλλεργιογόνο δράση, όπως οι ξηροί καρποί, το ψάρι, οι φράουλες και το γάλα.

 

Βιβλιογραφία

  1. Chatzi, L., Apostolaki, G., Bibakis, I., Skypala, I., Liakou, V., Tzanakis, N., Kogevinas, M., Cullinan, P., (2007). Protective effect of fruits, vegetables and the Mediterranean diet on asthma and allergies among children in Crete. National Institutes of Health, Vol.62(8), pp. 677–683
  2. Falk, B., Gorev, R., Zigel, L., Amotz, A., Neuman, I., (2004). Effect of lycopene supplementation on lung function after exercise in young athletes who complain of exercise-induced bronchoconstriction symptoms. Annals of allergy, asthma and immunology, Vol.94(4), pp 480–485
  3. Fleischer, D., Spergel, J., Assad, A., Pongracic, J., (2013). Primary Prevention of Allergic Disease Through Nutritional Interventions. The Journal of Allergy and Clinical Immunology, Vol.1(1), pp 29–36
  4. Batlle, J., Aymerich, G., Villarreal, A., Anto, J., Romieu, I., (2008). Mediterranean diet is associated with reduced asthma and rhinitis in Mexican children. Allergy, Vol.63(10), pp 1310–1316
  5. Shaheen, S., Sterne, J., Thompson, R., Songhurst, C., Margetts, B., Burney, P., (2001). Dietary Antioxidants and Asthma in Adults. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, Vol. 164(10) , pp. 1823-182

 

Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό www.bonusmallmag.gr στο τεύχος Απριλίου 2015