Σταφίδα, η μαγική τροφή

σταφίδα_Νηστικό-Αρκούδι-340x215

27 Σεπ Σταφίδα, η μαγική τροφή

σταφίδα_Νηστικό-Αρκούδι-340x215Μπήκαμε στην τελική ευθεία και όλοι μας, ανεξαρτήτως ηλικίας, περιμένουμε με ανυπομονησία τις ημέρες που έρχονται. Πλούσια γεύματα και δείπνα διαφοροποιούν τις διατροφικές μας συνήθειες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι τροφές που αποτελούν το γιορτινό τραπέζι, δεν μας ωφελούν ποικιλοτρόπως και θα έπρεπε να πρωταγωνιστούν στην κουζίνα μας και τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Μία απ’ αυτές είναι και οι σταφίδες, που προσθέτουν μια γλύκα στο χριστουγεννιάτικό μας μενού. Δώρο του αμπελιού και του ήλιου, οι σταφίδες είναι ένας, άγνωστος σε πολλούς, διατροφικός θησαυρός.

Συγκαταλέγονται συνήθως στους ξηρούς καρπούς, ανήκουν όμως στην κατηγορία των φρούτων, αφού αποτελούν την αποξηραμένη μορφή του σταφυλιού. Καλλιεργούνται στην περιοχή της Μεσογείου και ως επί το πλείστον στον Ελλαδικό χώρο. Το γεγονός αυτό τις καθιστά σημαντικό κομμάτι της Μεσογειακής Διατροφής.

Διακρίνονται σε μαύρες και σε ξανθές, ανάλογα το χρώμα και τη γεύση τους. Οι μαύρες έχουνσκούρο χρώμα και πυκνή γεύση, ενώ οι ξανθές έχουν ανοικτό χρυσαφένιο χρώμα και πιοστυφή γεύση. Η αλήθεια είναι πως όποιο είδος και αν επιλέξουμε, το όφελος για τον οργανισμό μας είναι το ίδιο.

Όπως και άλλα αποξηραμένα φρούτα, αποτελούν συμπυκνωμένες πηγές ενέργειας, βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών. Περιέχουν σε μεγάλες ποσότητες ιχνοστοιχεία και συγκεκριμένα κάλιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο και φλαβονοειδείς αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως τανίνες και κατεχίνες. Δεδομένου ότι καταναλώνονται με τη φλούδα, έχουν υψηλό ποσοστό διαιτητικών ινών, οι οποίες συνεισφέρουν στον ελέγχου του σακχάρου του αίματος και κάνουν τη σταφίδα ένα τρόφιμο με μέτριο γλυκαιμικό δείκτη.

Πόσες θα φάμε σήμερα;
Οι σταφίδες είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά και μπορούν να αποτελέσουν από μόνες τους ένα εύγεστο και υγιεινό σνακ. Μπορούν να εμπλουτίσουν το πρωινό μας γάλα με δημητριακά, ή ένα γιαούρτι με λίγο μέλι και ξηρούς καρπούς. Ταιριάζουν απόλυτα με το κουκουνάρι, είτε ως συνοδεία σε ρύζι, είτε ως συστατικά μιας σαλάτας ή ως γέμιση στην επίκαιρη γαλοπούλα. Οι λάτρεις των γλυκισμάτων μπορούν να τις απολαύσουν σ’ ένα κομμάτι κέικ ή τσουρέκι, μία φέτα σταφιδόψωμο, μπισκότα και muffins σταφίδας. Το μόνο που χρειάζεται είναι φαντασία, χωρίς να ξεχνάμε βέβαια, ότι 10 σταφίδες αποδίδουν περίπου 60 θερμίδες.

Ποιες θα επιλέξουμε;
Οι σταφίδες υψηλής ποιότητας πρέπει να είναι εμφανισιακά «παχουλές» και πλούσιες σε γεύση και άρωμα.

Η παρουσία λεπτών ρυτίδων είναι φυσιολογική, καλό είναι, όμως, ν’ αποφεύγουμε αυτές που έχουνεμφανή σημάδια από χτυπήματα.

Πώς θα τις συντηρήσουμε;
Οι σταφίδες έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Διατηρούνται άψογα σε σκοτεινούς χώρους, χωρίς υγρασία και με κανονική θερμοκρασία. Μπορούν, επίσης, να αποθηκευτούν στο ψυγείο, χαμηλά, στο χώρο της συντήρησης. Και στις δυο περιπτώσεις, θα πρέπει ιδανικά να φυλάγονται σε αεροστεγείς συσκευασίες.

 

Βιβλιογραφία:

1. Painter, J., Waters, A., (2013). A Review of the Health Benefits of Raisins. Journal of Food Science, Vol.78(1), pp.2-3

2. Gunston, D., (1983). Fruits of Antiquity. Nutrition and Food Science, Vol. 83(3), pp. 15-17

3. Zhao, B., Hall, C., (2008). Composition and antioxidant activity of raisin extracts obtained from various solvents.  Food Chemistry, Vol. 10(8), pp. 511-518

4. Williamson, G., Carughi,A., (2010). Polyphenol content and health benefits of raisins. Nutrition Research, Vol. 30(1), pp. 511-519

5. Camire, M., Dougherty, M., (2003). Raisin dietary fiber composition and in vitro bile acid binding. Agricultural and Food Chemistry, Vol. 51(3), pp. 834-837

6. Kima, Y., Hertzlerb, S., Byrnec, H., Mattern, C., (2008). Raisins are a low to moderate glycemic index food with a correspondingly low insulin index. Nutrition Research, Vol.28(5), pp.304-308

 

Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.toarkoudi.gr στις 17.12.2013