ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΕΥΕΡΕΘΙΣΤΟΥ ΕΝΤΕΡΟΥ (Irritable Bowel Syndrome- IBS)

1465875_690996617591528_1867758171_o

29 Σεπ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΕΥΕΡΕΘΙΣΤΟΥ ΕΝΤΕΡΟΥ (Irritable Bowel Syndrome- IBS)

1465875_690996617591528_1867758171_oTo Σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ, Irritable Bowel Syndrome- IBS) είναι μια λειτουργική διαταραχή του κατώτερου πεπτικού συστήματος, αγνώστου παθογένειας. Πρόκειται για μία προβληματική κινητικότητα του παχέος εντέρου, που προκαλεί ποικιλία ενοχλητικών συμπτωμάτων, όπως  κοιλιακό άλγος, αίσθημα τάσης εμετού, ατελείς κενώσεις, τυμπανισμό, εντερικούς σπασμούς, διάρροια ή δυσκοιλιότητα.

Παρουσιάζεται συνήθως σε νεαρές ηλικίες, με τις γυναίκες να έχουν τριπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης του ΣΕΕ, συγκριτικά με τους άνδρες.

Η διαταραχή αυτή δεν δημιουργεί μόνιμο πρόβλημα στο γαστρεντερικό σύστημα και δεν έχει συνδεθεί με την εμφάνιση πιο σοβαρών διαταραχών, όπως π.χ. ο καρκίνος ή η Νόσος του Crohn. Προκαλεί όμως δυσφορία και ενόχληση στα άτομα που την εμφανίζουν, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η κοινωνικότητά τους.

Μερικοί παράγοντες που έχουν συνδεθεί με την πρόκληση και επιδείνωση του ΣΕΕ είναι:

  • Το στρες
  • Η κατάθλιψη
  • η κατανάλωση μεγάλων γευμάτων
  • τα γεύματα πλούσια σε λίπη
  • τα γεύματα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες

 

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

  • Καταγραφή 24ωρου ημερολογίου

Όπως και στις περισσότερες παθήσεις του πεπτικού συστήματος, έτσι και στο ΣΕΕ, κάθε ασθενής έχει συγκεκριμένη ανεκτικότητα σε συγκεκριμένες τροφές.

Η τήρηση διατροφικού ημερολογίου, όπου καταγράφεται η κατανάλωση των τροφίμων, η συναισθηματική κατάσταση του ατόμου και τα συμπτώματα του ΣΕΕ, βοηθάει αφενός στον εντοπισμό των τροφών που μπορεί να το ενοχλούν, αφετέρου στον περιορισμό τους.

  • Άσκηση

Το περπάτημα, το τρέξιμο, το κολύμπι και οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει θεαματικά και να μειώσει την συχνότητα εμφάνισης επεισοδίων του ΣΕΕ.

  • Πολλά μικρά και συχνά γεύματα

Προτιμήστε 4-5 μικρογεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η κατανάλωση ενός μεγάλου ακατάστατου γεύματος επιδεινώνει τα συμπτώματα του συνδρόμου.

  • Όχι βιαστικά γεύματα

Ένα βιαστικό γεύμα προκαλεί και την κατάποση αέρα.

Επιλέξτε ένα ήρεμο και ήσυχο περιβάλλον για να γευματίσετε.

  • Κατανάλωση νερού και υγρών

Καλό είναι να καταναλώνονται κατά τη διάρκεια της ημέρας 1½-2 λίτρα υγρών. Το νερό, οι σούπες, το χαμομήλι, η μέντα, οι χυμοί φρούτων χωρίς ίνες βελτιώνουν τα συμπτώματα της έντονης δυσκοιλιότητας ή αντίστοιχα ενυδατώνουν στην περίπτωση διάρροιας.

  • Αποφυγή των λιπαρών τροφών

Περιορίστε τα πλήρη γαλακτοκομικά, τα κρέατα, τις λιπαρές σάλτσες, τα γλυκά με σαντιγί, το βούτυρο.

Μια δίαιτα φτωχή σε λίπος, μειώνει τις συσπάσεις του εντέρου που παρατηρούνται μετά την κατανάλωση της τροφής.

  • Ακολουθήστε διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες

Αν έχετε δυσκοιλιότητα και η διατροφή σας μέχρι σήμερα δεν ήταν πλούσια σε φυτικές ίνες, αυξήστε την πρόσληψη τους σταδιακά. Καλό θα ήταν να ξεκινήσετε την αύξηση φυτικών ινών μέσω μαγειρεμένων λαχανικών τα οποία είναι πιο ανεκτά.

  • Αποκλεισμός των τροφίμων που παράγουν αέρια

Τέτοια είναι το μπρόκολο, το λάχανο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα μπιζέλια, το κρεμμύδι και οι πιπεριές.

  • Περιορισμός στην αυξημένη κατανάλωση καφέ

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η υπερβολική κατανάλωση καφέ (>4 φλιτζάνια/ ημέρα)  αυξάνει την εμφάνιση των περιστατικών σ’ ένα μεγάλο ποσοστό ατόμων με ΣΕΕ. Γι’ αυτό, με μέτρο η καφεΐνη, όπου κι αν περιέχεται (αναψυκτικά τύπου κόλα, τσάι, σοκολάτα).

  • Περιορισμός στην κατανάλωση αλκοόλ και τροφίμων που περιέχουν σορβιτόλη

Μειώστε τη συχνότητα κατανάλωσης αλκοόλ και αποφύγετε τρόφιμα που περιέχουν φρουκτόζη και τις τσίχλες, καθώς όλα αυτά εντείνουν τα συμπτώματα.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Gulewitsch,M., Enck,P., Schwille Kiuntke, J., Weimer, K., Schlarb, A., (2013). Mental Strain and Chronic Stress among University Students with Symptoms of Irritable Bowel Syndrome. Gastroenterology Research and Practice, Vol.20(3), pp. 71-79
  2. Levy, R., Cain, K., Jarrett, M., Heitkemper, M., (1997). The relationship between daily life stress and gastrointestinal symptoms in women with irritable bowel syndrome. Journal of Behavioral Medicine, Vol. 20(2), pp. 177–193
  3. Whitehead, W., Drossman, D., (2010). Validation of symptom-based diagnostic criteria for irritable bowel syndrome: a critical review. American Journal of Gastroenterology, Vol. 105(4), pp. 814–820
  4. Bijkerk, C. J., Muris, J., Knottnerus, A., Hoes, W., De Wit, N. J., (2004). Systematic review: the role of different types of fibre in the treatment of irritable bowel syndrome. Alimentary Pharmacology & Therapeutics, Vol. 19(3), pp. 245–251
  5. Derrick, K., Mitchell, K.,Barrett, , Irving, P., Biesiekierski, J., Smith, S., Gibson, P., Muir. J., (2010). Manipulation of dietary short chain carbohydrates alters the pattern of gas production and genesis of symptoms in irritable bowel syndrome. Journal of Gastroenterology and Hepatology, Vol.25(8(), pp. 1366-1373
  6. Shepherd, S., Parker, F., Muir, J., Gibson, P., (2008). Dietary triggers of abdominal symptoms in patients with irritable bowel syndrome: randomized placebo-controlled evidence. Clinical Gastroenterology and Hepatology, Vol.6(7), pp. 765-771

 

Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό www.bonusmallmag.gr στο τεύχος Νοεμβρίου 2013