ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗΣ ΥΠΕΡΦΑΓΙΑΣ

11132474_10206345499380502_433237226_o (1)2

05 Οκτ ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗΣ ΥΠΕΡΦΑΓΙΑΣ

11132474_10206345499380502_433237226_o (1)2Αν δεν συμβαίνει σ’ εσένα τον ίδιο, είμαι σίγουρη ότι έχεις κάποιο συγγενή, φίλο ή γνωστό που το κάνει. Ποιο; Να ξυπνάει το βράδυ, κάθε βράδυ, σαν πρόγραμμα νεογέννητου μωρού και να τσιμπολογάει απ’ το ψυγείο. Στην πιο απλή περίπτωση κάτι ελαφρύ, όπως μία φέτα ψωμί με τυρί, λίγη σοκολάτα ή 2 μπισκότα, μέχρι όμως και κανονική μερίδα φαγητού. Μερικοί ξυπνούν και μαγειρεύουν, συνήθως τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες, όπως τηγανητές πατάτες και μακαρόνια.

Το φαινόμενο αυτό είναι μία διατροφική διαταραχή που βασανίζει μεγάλο αριθμό τόσο γυναικών, όσο και ανδρών και ονομάζεται «σύνδρομο νυχτερινής υπερφαγίας» (ΝΕS). Για την ακρίβεια συνδυάζει διαταραχή πρόσληψης τροφής, ύπνου, αλλά και διάθεσης.

Το άγχος και το στρες είναι οι συνήθεις ύποπτοι και συνδέονται άμεσα με τη νυχτερινή υπερφαγία. Η πίεση και η ένταση όλης της ημέρας οδηγεί σε ανήσυχο ύπνο ή αϋπνία, λόγω σκέψεων, με την κατανάλωση φαγητού να λειτουργεί ανακουφιστικά. Μάλιστα, η νυχτερινή τροφή αποτελείται συνήθως από υψηλό ποσοστό υδατανθράκων, πράγμα το οποίο επηρεάζει τα επίπεδα της σεροτονίνης του οργανισμού, μίας ορμόνης που είναι απολύτως υπεύθυνη για την δημιουργία της καλής διάθεσης.

Επί της ουσίας, όμως, η συνήθεια της νυχτερινής υπερφαγίας διαταράσσει την ισορροπία του μεταβολικού μας ρυθμού, μιας και ο οργανισμός μας όταν είναι σε φάση ξεκούρασης, με την μορφή του ύπνου, δεν μεταβολίζει τις τροφές το ίδιο, όπως την ημέρα, και δημιουργεί υπερσυσσώρευση λίπους. Ανεξάρτητα από τι σωματικό βάρος έχει το άτομο που ξεκινά να ξυπνά και να επισκέπτεται το ψυγείο, με την έναρξη της συνήθειας αρχίζει να παίρνει βάρος, αφού καταναλώνει τουλάχιστον το 50% της ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων του, μετά τις 8 το βράδυ.

Η αύξηση του σωματικού βάρους και εν τέλει η παχυσαρκία δεν είναι η μόνη, όμως, επίπτωση στην υγεία. Οι καούρες,  η παλινδρόμηση των οξέων του στομάχου, η κόπωση, η αδυναμία συγκέντρωσης, αλλά και ο διαβήτης τύπου II, η υπέρταση και οι καρδιακές παθήσεις είναι μερικές ακόμη επιβαρυντικές και κάποιες μάλιστα μη αναστρέψιμες.

Τι μπορείτε να κάνετε;

1ο βήμα: Φροντίστε να μην αγοράσετε ή να μην είναι εύκολα προσβάσιμα στην κουζίνα σας τρόφιμα όπως πατατάκια, σοκολάτες και μπισκότα.

2ο βήμα: Καταναλώστε, πριν πέσετε για ύπνο, ένα ζεστό ποτήρι γάλα με μέλι ή ένα χαμομήλι, που βοηθούν στη χαλάρωση. Αποφύγετε, ιδιαίτερα πριν κοιμηθείτε, το κάπνισμα, αλλά και την κατανάλωση καφέ και αλκοόλ.

3ο βήμα: Ξεκινήστε τη μέρα σας μ’ ένα καλό πρωινό και συνεχίστε με πολλά και συχνά γεύματα και σνακ. Έτσι, θα νιώθετε χορτάτοι και θα μπορείτε να αντισταθείτε ευκολότερα στους πειρασμούς. Παράλληλα, θα καταφέρετε σιγά σιγά να «μετατοπίσετε» την όρεξη σας μέσα στην ημέρα, ώστε ν’ αποφορτιστεί το έντονο αίσθημα της πείνας τη νύχτα.

4ο βήμα: Αν ξυπνήσετε το βράδυ, προσπαθήστε αρχικά να μη σηκωθείτε αμέσως από το κρεβάτι. Πιείτε νερό, που θα έχετε πάντα δίπλα σας, προσπαθήστε να σκεφτείτε κάτι διαφορετικό, να ξεγελάσετε το μυαλό σας, για να μπορέσετε να ξανακοιμηθείτε.

5ο βήμα: Προσπαθήστε η κουζίνα να μην είναι η πρώτη σας επιλογή. Δείτε λίγη τηλεόραση, ακούστε μουσική, διαβάστε ένα βιβλίο, πλύνετε τα δόντια σας, ώστε να αποσπάσετε την προσοχή σας από το φαγητό.

6ο βήμα: Έχετε στο ψυγείο σας έτοιμα, πλυμένα και κομμένα λαχανικά (αγγούρι, καρότα, τοματίνια), ώστε το πρώτο διάστημα της προσπάθειας  να καταφεύγετε σε αυτά.

7ο βήμα: Αν το φαινόμενο παραμένει, ζητήστε βοήθεια από κάποιο ειδικό. Η λαιμαργία ή η έντονη επιθυμία για φαγητό, ακόμα και όταν είστε χορτάτοι, ενδεχομένως κρύβει από πίσω μια άλλη ανάγκη που προσπαθεί να καλυφθεί μέσω του φαγητού – αναζητήστε τη για να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε ευκολότερα και πιο σωστά αυτή τη συμπεριφορά.

Να θυμάστε ότι ο οργανισμός μας είναι σαν ένα εργοστάσιο. Σας δίνει το μήνυμα ότι χρειάζεται φροντίδα, γιατί κάτι τον βασανίζει. Φροντίστε τον και κάνετε σωστό προγραμματισμό.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Stunkard, Α., Allison, Κ., O’Reardon, J., (2005). The night eating syndrome: a progress report. Appetite, Vol.45(2), pp.182–186
  2. Allison, K., Lundgren, J., O’Reardon, J., Geliebter, A., Mitchell, J., Howell, M., Engel, S., (2010). Proposed diagnostic criteria for night eating syndrome. International Journal of Eating Disorders, Vol.43(3), pp 241–247
  3. O’Reardon, J., Peshek, A., Allison, K., (2012). Night Eating Syndrome. CNS Drugs, Vol.19(12), pp 997-1000

 

Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό www.bonusmallmag.gr στο τεύχος Νοεμβρίου 2014