ΨΩΡΙΑΣΗ- ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ

psoriasis

25 Οκτ ΨΩΡΙΑΣΗ- ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ

psoriasisΑυτό το άρθρο είναι αφιερωμένο σε όλους τους φίλους μου και γνωστούς που πάσχουν απ’ αυτό το αυτοάνοσο. Και σε όλους, βέβαια, τους υπολοίπους που ταλαιπωρούνται μ’ αυτό.

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια αυτοάνοση ασθένεια που επηρεάζει εμφανώς το δέρμα, αλλά και τις αρθρώσεις του πάσχοντα. Σίγουρα δεν είναι μεταδοτική και έχει ως συμπτώματα την εμφάνιση ερυθηματωδών κηλίδων, οι οποίες καλύπτονται από λέπια. Η συχνότερη εντόπιση των βλαβών είναι κυρίως στους αγκώνες και στα γόνατα, χωρίς όμως να αποκλείονται και άλλα σημεία του σώματος.

Η ψωρίαση πλήττει άτομα όλων των ηλικιών, ανεξάρτητα από το φύλο, την εθνικότητα ή τον τρόπο ζωής τους. Διάφοροι παράγοντες κινδύνου που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισής της είναι το οικογενειακό ιστορικό, μια σοβαρή ιογενής λοίμωξη, όπως ο ιός του AIDS (HIV) και φυσικά τα αυξημένα επίπεδα στρες, καθώς και το κάπνισμα, ή και αν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί, βέβαια, ότι δεν υφίσταται προς το παρόν ριζική θεραπεία της νόσου και ότι οι εφαρμοζόμενες θεραπευτικές αγωγές απλά συντελούν στην εξαφάνιση του εξανθήματος από το δέρμα.

Και εδώ έρχεται ο ρόλος της διατροφής, με σκοπό όμως μόνο να απαλύνει τα συμπτώματα ενός πάσχοντα. Παρ’ ότι δεν υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις για τροφές που επιδεινώνουν τα συμπτώματα της ψωρίασης, πολλοί ασθενείς αναφέρουν ότι η αποφυγή ορισμένων τροφίμων πραγματικά κάνει τη διαφορά.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ θεωρείται ότι χειροτερεύει τα συμπτώματα της ψωρίασης, πιθανότατα αυξάνοντας την φλεγμονή στο σώμα. Επίσης, το αλκοόλ επηρεάζει την δράση των φαρμάκων που ενδεχομένως λαμβάνετε σε περίοδο έξαρσης. Αν τα συμπτώματα της ψωρίασης είναι ανεξέλεγκτα, θα σας πρότεινα να δοκιμάσετε να περιορίσετε ή και να κόψετε το αλκοόλ για να δείτε αν θα βελτιωθεί η κατάσταση.

Άπαχο κρέας

Τροφές πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά επιδεινώνουν τη φλεγμονή που σχετίζεται με την ψωρίαση. Αν τρώτε κρέας επιλέξτε το άπαχο, όπως το κοτόπουλο και η γαλοπούλα. Το κόκκινο κρέας, που περιέχει αρκετό λίπος, συνδέεται με φλεγμονές στο σώμα, γι’ αυτό και αν το προτιμάτε, ας είναι κομμάτια του με ελάχιστο λίπος.

Ντομάτα

Η ντομάτα έχει αναφερθεί ότι «αγριεύει» τα συμπτώματα. Φυσικά δεν υπάρχει επιστημονική απόδειξη, ωστόσο αν δείτε βελτίωση βγάλτε την από την διατροφή σας.

Μελιτζάνα

Πρόκειται για αμφιλεγόμενη θεωρία, αλλά πολλοί πάσχοντες από ψωρίαση υποστηρίζουν ότι μια ομάδα λαχανικών που περιλαμβάνει τις μελιτζάνες, όπως και τις ντομάτες που προαναφέρθηκαν, επιδεινώνει τα συμπτώματα της ψωρίασης.

Επεξεργασμένες τροφές

Υποστηρίζεται πως όσο περισσότερα επεξεργασμένα συστατικά αναγράφονται στο κουτί ενός προϊόντος, τόσο περισσότερο συμβάλλουν στην πρόκληση φλεγμονής στο σώμα. Πριν αγοράσετε μια κατεψυγμένη πίτσα ή ένα κουτί με ντόνατς, αναλογιστείτε λοιπόν πόσους επεξεργασμένους υδατάνθρακες περιέχουν.

Αναψυκτικά

Έρευνες έχουν δείξει ισχυρή συσχέτιση της αύξησης βάρους και της ψωρίασης. Η υψηλή περιεκτικότητα, λοιπόν, σε ζάχαρη που έχουν τα αναψυκτικά συμβάλλουν στην παχυσαρκία και κατά συνέπεια στην επιδείνωση των συμπτωμάτων της ψωρίασης.

Τηγανητά φαγητά

Εκτός του ότι δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κανένα λόγο που θα μπορούσαν τα τηγανητά φαγητά να είναι καλά για την υγεία, καλό θα ήταν, αν πάσχετε από ψωρίαση, να κρατηθείτε μακριά από αυτά ή σίγουρα αποφύγετε να τα καταναλώνετε συχνά. Τα τηγανητά είναι ύποπτα για φλεγμονές στο σώμα και σχετίζονται με υψηλό ρίσκο καρδιοπαθειών.

Γαλακτοκομικά

Μερικοί άνθρωποι με ψωρίαση αναφέρουν ότι από την στιγμή που έκοψαν τα γαλακτοκομικά είδαν βελτίωση στα συμπτώματα. Οι επιστήμονες πάντως δεν έχουν ενδείξεις ότι όντως ισχύει αλλά με την δοκιμή θα κρίνετε από μόνοι σας. Αν δεν ενισχύονται τα συμπτώματα της ψωρίασης, προτιμήστε γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, ή αντικαταστήστε το ζωικό γάλα με γάλα σόγιας.

 

Σίγουρα, η κάθε περίπτωση εμφάνισης της ψωρίασης είναι μοναδική και απαιτεί διαφορετικές θεραπευτικές και διατροφικές επιλογές. Πριν αποφασίσετε πάντως να τα αποκλείσετε τρόφιμα από τη διατροφή σας, έστω και για μια δοκιμαστική περίοδο, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Ricketts, J., Rothe, M., Grant Kels, J., (2010). Nutrition and psoriasis. Clinics in Dermatology, Vol.28(6), pp 615-626
  2. Gisondi, P., Giglio, M., Di Francesco, M., Zamboni, M., Girolomoni, G., (2008). Weight loss improves the response of obese patients with moderate-to-severe chronic plaque psoriasis to low-dose cyclosporine therapy: a randomized, controlled, investigator-blinded clinical trial. American Society for Clinical Nutrition, Vol.88(5), pp.1242-1247
  3. Prystowsky, J., Orologa, A., Taylor, S., (1993). Update on nutrition and psoriasis. International Journal of Dermatology, Vol.32(8), pp.582–586
  4. Love, J., MD, Qureshi, A., Karlson, E., Gelfand, J., Choi, H., (2011). Prevalence of the Metabolic Syndrome in Psoriasis, Results From the National Health and Nutrition Examination Survey. Arch Dermstology, Vol.147(4), pp.419-424

 

Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό www.bonusmallmag.gr στο τεύχος Οκτωβρίου 2016