Μήλο- η διατροφική αξία του φρούτου συμβόλου

apple-01-340x215

27 Σεπ Μήλο- η διατροφική αξία του φρούτου συμβόλου

apple-01-340x215Το αμαρτωλό φρούτο της Εύας, το περιβόητο μήλο της Έριδος, το δηλητηριώδες μήλο της Χιονάτης μέχρι και το λογότυπο της Apple αποδεικνύουν, από την αρχαιότητα έως και σήμερα, ότι αυτός ο καρπός δεν είναι τυχαία το πιο διαδεδομένο φρούτο, με έντονο συμβολισμό και χαρακτήρα. Η σπουδαιότητα και η χρησιμότητά του στην υγεία είναι επίσης γνωστή και έχει μία ξεχωριστή θέση στη διατροφή μας.

Ένα μέτριο μήλο συμβάλλει σημαντικά στην καλή λειτουργία του οργανισμού μας και την κάλυψη των αναγκών του σε θρεπτικά συστατικά. Μας παρέχει σημαντικές ποσότητες βιταμινών, φυτικών ινών και μεταλλικών στοιχείων. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α, C, φολικό οξύ(Β9) και βιοτίνη(Β7), αλλά και σε ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, κάλιο και μηλικό οξύ. Οι διαλυτές φυτικές ίνες του προάγουν το αίσθημα του κορεσμού και κατηγοριοποιούν το μήλο στα φρούτα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. H φλούδα του περιέχει τα φλαβονοειδή, που είναι ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες, και αδιάλυτες φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην καλύτερη ρύθμιση των λιπιδίων του αίματος αλλά και στην καλή λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος.

Πότε και πώς θα τα επιλέξουμε;
Τα μήλα ωριμάζουν το Φθινόπωρο κι έτσι μπορούμε να τα βρούμε φρέσκα από το Σεπτέμβρη έως και το Δεκέμβρη.

Οι γνωστότερες ελληνικές ποικιλίες είναι τα κόκκινα μήλα της ομάδας Red Delicious, τα κίτρινα της Golden Delicious, τα πράσινα ξινά της Granny Smith, τα Delicious πιλαφά και τα φιρίκια.

Επιλέγουμε όσα έχουν μικρό έως φυσιολογικό μέγεθος, με καθαρή μυρωδιά. Ξεχωρίζουμε αυτά που είναι σκληρά, σφιχτά, χωρίς εμφανή χτυπήματα και αλλοιώσεις και προσέχουμε να δείχνουν καθαρά, συμπαγή και λαμπερά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ όλα τα είδη είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, τα κόκκινα μήλα είναι πλουσιότερα σε αντιοξειδωτικές ουσίες.

Πώς θα τα συντηρήσουμε;
Από τη στιγμή που θα τα αγοράσουμε, είναι καλύτερο να τα αποθηκεύσουμε στο πιο δροσερό σημείο του ψυγείου μας και όχι σε θερμοκρασία δωματίου. Στο ψυγείο διατηρούν τη γεύση τους, ενώ έξω από αυτό συνεχίζουν να ωριμάζουν και να χάνουν τη δροσιά τους. Ανάλογα με την ποικιλία και το στάδιο ωρίμανσής τους, μπορούν να συντηρηθούν έτσι από 2 έως 6 εβδομάδες.

Αν πάλι δεν θέλουμε να τα αποθηκεύσουμε στο ψυγείο, διαλέγουμε ένα σκοτεινό και δροσερό μέρος. Στην περίπτωση αυτή, καλό είναι να φροντίζουμε να μην αγοράζουμε μεγάλες ποσότητες, ώστε να καταναλώνονται άμεσα.

Επίσης σημαντικό, είναι να αποθηκεύονται ξεχωριστά από τα άλλα φρούτα και λαχανικά, λόγω ενός αερίου που εκλύουν, του αιθυλενίου, το οποίο επιταχύνει την ωρίμανση των υπολοίπων.

Ακόμη, για να αποφύγουμε το καφετί χρώμα που παρατηρούμε στις ξεφλουδισμένες επιφάνειες των μήλων, λίγα λεπτά μετά που εκτίθενται στον αέρα (ενζυμικό μαύρισμα) και για να διατηρήσουν το φυσικό τους χρώμα, μπορούμε να τα ραντίσουμε με χυμό λεμονιού.

Τα μήλα συμβάλλουν σημαντικά και στη διατήρηση του επιθυμητού σωματικού μας βάρους. Ένας μέτριος καρπός προσδίδει μόνο 80 θερμίδες, ενώ παράλληλα μας κρατά χορτάτους, αποτελώντας ένα εύκολο και οικονομικό σνακ. Μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί ως βασικό συστατικό σε φρουτοσαλάτες και κομπόστες ή να δώσει γευστική πινελιά σε μια ωμή πράσινη σαλάτα. Ιδανική επιλογή αποτελεί η κατανάλωση του ως επιδόρπιο, είτε ψημένο στο φούρνοπασπαλισμένο με λίγη κανέλα ή ως βασικό συστατικό για το υπέροχο γλυκό της μηλόπιτας.

Βιβλιογραφία:

  1. Cocci, E., Rocculi, P., Romani, S., Rosa, M., (2006). Changes in nutritional properties of minimally processed apples during storage. Postharvest Biology and Technology, Vol.39(3), pp.265-271
  2. Boyer, J., Liu, R., (2004). Apple phytochemicals and their health benefits. Nutritional Journal, Vol.3(5), pp. 3-15
  3. Oliviera, M., Sichieri, R., Moura, A., (2003). A weight loss associated with a daily intake of three apples or three pears among overweight women. Nutritional Journal, Vol.1(9), pp. 253-256
  4. Dimicka, P., Hoskinb, J., Acreec, T., (1983). Review of apple flavor. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, Vol.18(4), pp. 387-409
  5. TAYLOR, R., MCAULEY, K., WILLIAMS, S., BARBEZAT, Z., NIELSEN, G., MANN, J, (2006). Reducing weight gain in children through enhancing physical activity and nutrition: the apple project. International Journal of Pediatric Obesity, Vol.1(3), pp. 146-152
  6. Wolfe, K., Liu, R., (2003). Apple Peels as a Value-Added Food Ingredient. Journal of Agricultural and Food Chemistry, Vol.51(6), pp 1676-1683
  7. Eberhardt, M., Lee, C., Liu, R., (2000). Nutrition: Antioxidant activity of fresh apples. Nature, Vol.40(5), pp. 903-904

 

Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.toarkoudi.gr στις 18.11.2013